Oznámení o zrušení programu
Ryanair oznámil v pátek, že ukončuje svůj program věrnostního klubu, který byl spuštěn před pouhými osmi měsíci. Důvodem je podle aerolinek přílišné využívání jeho výhod ze strany zákazníků, což se ukázalo jako neekonomické. Program nabízel různé benefity, například slevy na lety, zdarma rezervované sedadlo na až 12 letů ročně a cestovní pojištění.
Finanční dopad a statistiky
Celkem se do programu zaregistrovalo asi 55 000 pasažérů, kteří zaplatili roční poplatek ve výši 79 liber či 79 eur. Přineslo to společnosti příjmy ve výši 4,4 milionu eur (přibližně 3,5 milionu liber), avšak zákazníci získali výhod v přes 6 milionů eur. Tento rozdíl znamenal, že program byl pro společnost ztrátový. Přitom srovnání ukazuje, že náklady na benefity přesáhly příjmy z poplatků.
Vyjádření vedoucího marketingu
Dara Brady, vrchní marketingová ředitelka Ryanair, uvedla: „Tato zkouška stála více peněz, než přinesla. Úroveň členství, nebo příjmů z předplatného, nepokryje čas a úsilí potřebné k pravidelnému spuštění exkluzivních měsíčních prodejů sedadel pro 55 000 členů Prime.“
Plán budoucí politiky společnosti
Společnost plánuje vrátit se k nabídce slev pro všechny své zákazníky, namísto zaměření na subset 55 000 členů Prime. Program Prime byl spuštěn v únoru a stál zákazníky v UK a EU 79 liber či eur ročně. V rámci programu bylo možné ušetřit při maximálně 12 letech ročně mezi 54 a 456 liber, což odpovídá několika levným letům.
Členství bylo nastaveno na automatické prodloužení na 12 měsíců, a to od únoru, s možností pokračování do října 2026. Od pátku 28. listopadu však nejsou přijímáni noví členové.
Ryanair poděkoval svým 55 000 členům Prime, kteří se zúčastnili této zkušební verze za posledních osm měsíců, a ujistil je, že i nadále budou moci využívat speciálních nabídek na lety a sedadla.
Historie a strategie Ryanair
Ryanair, vedoucí nízkonákladová letecká společnost na trhu s více než 207 miliony pasažérů ročně, se zaměřila na nízkorozpočtové lety jako svůj hlavní prodejní argument. Díky inovativnímu přístupu k poplatkům za zavazadla a sedadla dokázala vymanit z období, kdy podobné poplatky nebyly běžné, například od zavedení poplatků za odbavené zavazadla v roce 2006 nebo poplatků za online odbavení v roce 2009.
V letošním roce také společnost zvýšila odměny letištního personálu za každý nevyhovující příruční zavazadlo, které od pasažérů přijmou. Pokud například příruční kufr přesáhne maximální rozměry, je za to účtován poplatek až do výše 75 liber a zavazadlo je převedeno do zavazadlového prostoru.









