Budoucnost evropského vojenského letectva: spolupráce a výzvy při vývoji nové stíhačky

Vůle spojit síly navzdory vnitřním rivalitám

Vedoucí představitelé Francie a Německa projevili jasnou „silnou vůli“ vytvořit společně nový bojový pilotní stroj. Přestože se však vyskytly výrazné vnitřní spory, tyto záměry mají pokračovat. Tento zájem o společný projekt přichází v době, kdy se obě země potýkají s obtížemi v koordinaci svých vojenských a průmyslových kroků, zvláště při vývoji nové stíhačky. Podle šéfa výroby pohonných systémů společnosti Safran, Oliviera Andrièse, stojí za tímto úsilím snaha zachovat evropskou konkurenceschopnost v oblasti vojenského letectví.

Spory mezi Dassault a Airbus

Ostrá rozepře, kdo povede projekt mezi francouzskou společností Dassault a německým oddělením Airbusu, ohrozila dosavadní snahy o vytvoření nové generace stíhačky. Tyto spory se týkají hlavně vedení a strategických rozhodnutí, což ohrožuje dosavadní směr vývoje. Safran, jeden z nejvýznamnějších výrobců leteckých motorů na světě, se má podílet na výrobě turbín pro tento letoun. Andriès uvedl, že vztahy mezi hlavními partnery v rámci projektu Future Combat Air System (známý jako Scaf ve Francii) jsou v současnosti „velmi napjaté“.

Politická podpora a budoucí směřování

Ačkoliv jsou vztahy mezi partnery složité, představitelé francouzského prezidenta Emmanuela Macrona a německého kancléře Friedricha Merze ve veřejných vyjádřeních podporují hledání řešení. Andriès uvedl, že na politické úrovni existuje stále výrazný zájem na uzavření dohody a vyřešení současných problémů. Nesporné je, že projekt Scaf má potenciál stát se šestou generací stíhaček, které se budou vyznačovat schopností maskování, pokročilou elektronikou a výzbrojí, a možná i možností vzdušného doprovodu s drony.

Porovnání s jinými projekty

Projekt Scaf má být vyvíjen souběžně s konkurenčním programem Global Combat Air Programme, známým jako Tempest, na kterém spolupracují Velká Británie, Itálie a Japonsko. Spojené státy připojí svůj F-47, který bude produkovat Boeing. Přesto však někteří experti a představitelé leteckého průmyslu zpochybňují, zda je smysluplné mít více evropských projektů, které by mohly navzájem duplicity.

Práce na dalších oblastech spolupráce

Andriès ve svých komentářích zdůraznil, že v jiných částech programu Scaf jsou spolupráce probíhají hladce. Společnosti Safran a německý MTU Engines se například komplexně podílely na rozdělení odpovědností již na začátku projektu. Tento aspekt je klíčový pro koordinaci tak rozsáhlé a složité vývojové činnosti.

Výzkum a výroba v Británii

Andriès také navštívil Velkou Británii, aby lobbyoval u vládních ministrů a vyjádřil ochotu investovat do rozvoje místní letecké výroby. Přestože je společnost Safran sídlící v Paříži, zaměstnává v Británii přibližně 5500 pracovníků v různých již existujících podnicích, které produkují například přistávací zařízení, zařízení pro řízení letadla či sedadla pro civilní i vojenské stroje.

Inováce v dodavatelských řetězcích a vývoj motorizace

Andriès zdůraznil, že v oblasti motorů je klíčové snížit závislost na vzácných zeminách. Společnost investuje do výzkumu a vývoje elektromotorů, které mají hrát důležitou roli při výrobě magnetů nezávislých na těchto strategických surovinách. Tento krok je reakcí na globální omezení exportu ze strany Číny, která je hlavním dodavatelem, a jež vzniklo jako odpověď na obchodní válku s USA.

Plány na vývoj civilních motorů

Safran rovněž intenzivně investuje do vývoje nových motorů určených pro další generaci civilního letectví. Společnosti Airbus a Boeing uvažují o začátku formálního vývoje nových aerolinek typu single-aisle. Společnost CFM International, ve sdružení s General Electric, pracuje na tzv. „otevřeném ventilátoru“ – inovativním typu motoru, který má představovat alternativu k tradičním konstrukcím, jako jsou Pratt & Whitney nebo Rolls-Royce, jejichž cílem je znovu proniknout na trh těchto pilotních motorů.

Připravenost na různé scénáře vývoje

Andriès naznačil, že společnost Safran je otevřená jak tradičním, tak inovativním řešením, a připravuje se na všechny možné možnosti, pokud si výrobci letadel zvolí konzervativnější nebo odvážnější přístupy při vývoji nových motorů a letounů.