Ukrajinské námořní drony zasáhly dva tankery pod sankcemi v Černém moři

Incident a jeho detaily

Večer v sobotu oznámil ukrajinský představitel, že ukrajinské námořní drony napadly dva ropné tankery, které operovaly v rámci sankcí a mířily do ruského přístavu, odkud měly být naloženy ropou určenou pro zahraniční trhy. Tyto tankery, označené jako Kairos a Virat, byly prázdné a pluly do Novorossiysku, hlavního ruského terminálu pro černomořskou těžbu ropy, sdělil zástupce ukrajinské bezpečnostní služby agentuře Reuters.

Průběh útoku a viditelná evidencia

Podle dostupných záznamů, zveřejněných ukrajinskou bezpečnostní složkou, bylo možné spatřit, jak se rychle blíží k mohutným tankerům a následně došlo k silným explozím, které způsobily požáry na plavidlech. Videozáznamy ukazují, jak po zásahu došlo ke kritickým škodám na obou tletrách, které byly prakticky vyřazeny z provozu. Ukrajinský bezpečnostní úřad poté uvedl, že takové útoky znamenají zásadní zásah do ruské přepravy ropy. Evropská agentura Reuters však nemohla nezávisle ověřit identitu obou tankerů či přesné datum a místo pořízených záběrů.

Důsledky a reakce

Oficiální prohlášení z ukrajinské strany uvádí, že po zásahu byly tankery vážně poškozené a byly téměř zcela mimo provoz, což podle ukrajinských představitelů výrazně oslabí ruskou ropnou infrastrukturu. Ukrajina již několik měsíců útočí na ruské rafinerie, často s použitím dálkových vzdušných dronů, které zaostřují na cíle hluboko za frontovými liniemi Moskvy v rámci jejího rozsáhlého válečného konfliktu s Ukrajinou.

Specifické formy útoků a jejich význam

Větší změnu reprezentují útoky na tankery, které jsou považovány za jiný druh zásahu. Ukrajinská vláda opakovaně vyzývá západní země k reálným krokům vůči takzvanému „stínu flotile“, kterou ukrajinské vedení označuje za součást pomoci Moskvě exportovat velké množství ropy a financovat válečné operace v Ukrajině, a to přesto, že jsou tyto činnosti formálně sankcionovány západními zeměmi. Tato flotila, zahrnující stovky často zastaralých a neregulovaných plavidel, získala na veřejnosti na významu po invazi Ruska na Ukrajinu a zakryla tak bypassování sankcí namířených proti ruskému příjmu z ropy.

Impakt na černomořskou infrastrukturu a reakce mezinárodního společenství

Separátně pak státní koncern Caspian Pipeline Consortium, který spravuje přes 1 % globální těžby ropy, oznámil, že po útoku ukrajinských námořních dronů musel pozastavit svou činnost, protože došlo k vážnému poškození zařízení na ruském černomořském terminálu. Tento koncern, který zabezpečuje vývoz těžby z Kazachstánu přes Rusko a Černé moře, označil útok za nepřijatelný. Ukrajinské drony jsou bezpilotní rychlostní čluny napěchované výbušninami, které se před detonací rychle blíží k cíli.

Konkrétní události a dopad na plavidla

Ropovlek Kairos, dlouhý 274 metrů, se v pátek pravděpodobně při plavbě z Egypta do Ruska vznítil po výbuchu, sdělilo turecké ministerstvo dopravy. Posádku musela evakuovat záchranná lodě a snahy o uhašení požáru pokračovaly. Naopak, loď Virat byla podle informací zvednutých ministerstvem napadena přibližně třicet pět námořních mil od pobřeží ve východním Černém moři. Ta byla znovu napadena v sobotu bezpilotními plavidly, při čemž utrpěla jen drobné poškození na pravoboku nad vodní hladinou. Podle zmocněnců byla plavidla ve stabilním stavu a posádka zdravotně v pořádku.

Sankční režim a mezinárodní reakce

Obě plavidla, Kairos i Virat, jsou podle dat agentury LSEG na seznamu lodí, které jsou pod sankcemi uvalenými na Rusko po jeho invazi na Ukrajinu v roce 2022. Turecko vyjádřilo obavy z útoků, neboť se události odehrály v jeho výlučné ekonomické zóně a představují vážné bezpečnostní riziko. Ankara je v kontaktu s relevantními stranami, aby zabránila rozšíření konfliktu v Černém moři a ochránila ekonomické zájmy a operace v regionu, uvedl mluvčí tureckého ministerstva zahraničí Öncü Keçeli ve svém příspěvku na platformě X. Rusko k incidentům nevydalo žádný veřejný komentář.